Europese bloemsierkunst

Europese bloemsierkunst

In Europa is de bloemsierkunst eveneens, net als in het verre Oosten, ontstaan uit gebruiken van de religies. Beginnen we met de loop der cultuurgeschiedenis eens na te gaan, dan begint deze voor Europa belangrijk te worden met het oude Egypte. Boeketten en grafbloemen werden veelvuldig gebruikt. In Griekenland werden kransen gebruikt bij de Olympische spelen als eerbetoon aan de winnaars en dienden slingers als versiering van tempels en gebouwen. In het Romeinse rijk werden kopkransjes gemaakt, kransen, festoenen en slingers vervaardigd. Ontelbare bloemblaadjes werden gebruikt in ceremonies.

Bloemen zijn ook een rol gaan spelen in de Rk-kerk, als symbool tijdens de dienst. Ook kregen veel bloemen in het dagelijkse leven een gebruik of betekenis. De schilderkunst geeft ons hiervan vele voorbeelden. In de rijke middeleeuwen, als de steden opkomen en de vorstenhuizen en kooplieden rijk worden neemt het bloemengebruik toe.

Bloemstukken sieren de tafels tijdens feesten, vaak gecombineerd met groenten en fruit. Vooral tijdens de tijd van de Lodewijken in Frankrijk is dit gebruik verder ontwikkeld. In de Victoriaanse tijd droegen dames bloemenkransjes, corsages, slingers aan de japonnen en een boeket in de hand. Feesten waren echte bloemenfeesten in die dagen. Bruidsboeketten werden steeds gewoner en gingen bij de huwelijksdag horen. In de Biedermeiertijd 1820-1850 ontstonden veel decoratieve compacte schikkingen, welke ook nu nog heel populair zijn. Pas eind 19e eeuw ontstond het vak van bloembinder en ontstond de bloemenwinkel. Bekendheid van bloemsierkunst in een land heeft vaak te maken met een beperkt aantal vooraanstaande bloemsierkunstenaars.

Bestaat Europese bloemsierkunst?

Eigenlijk kunnen we stellen dat Europese, of zoals de Engelsen zeggen çontinentale bloemsierkunst, als zelfstandige kunstvorm niet bestaat. Europa bestaat uit een zeer groot aantal landen. Er worden vele talen gesproken en de cultuurhistorische achtergronden zijn verschillend. Ook de ontwikkeling van de bloemsierkunst is in die verschillende landen vaak totaal anders verlopen. Er zijn zelfs landen waar het niveau nog zeer laag is.

We kunnen er beter van uitgaan dat de verscheidenheid vele mogelijkheden biedt. Kunstenaars gaan hun eigen weg en zullen elkaar soms beïnvloeden. Het zijn steeds vaker de individuele bloemsierkunstenaars die het beeld van een land naar buiten toe bepalen.

Enkele vooraanstaande bloemsierkunstlanden in Europa zijn:

  • Duitsland
  • Nederland
  • België
  • Oostenrijk
  • Denemarken
  • Zweden
  • Zwitserland
  • Engeland
  • Frankrijk

In elk van deze landen zijn eigen karakteristieken in de bloemsierkunst te ontdekken.
 

Terug naar overzicht