Nederlandse bloemsierkunst

Nederlandse bloemsierkunst

Echt veel van de geschiedenis van de Nederlandse bloemsierkunst is er niet bekend. In het verleden is er eigenlijk heel weinig over vastgelegd. Vanaf de 17e eeuw is al wat meer bekend, logisch omdat dat een belangrijke eeuw voor de Nederlandse geschiedenis is. Veel wordt geschreven over de eenzijdige symmetrische driehoekschikking en de biedermeierschikking. Maar ook kransen, bruidskronen, slingers en guirlandes komen in het verleden voor. En dan vooral niet te vergeten het symbolische gebruik in de kerken. Sinds de 19e eeuw is pas een en ander wat bekender omdat dan de eerste boeken over bloemschikken gaan verschijnen.

Snelle ontwikkeling

De ontwikkeling in de bloemsierkunst gaat sneller dan ooit. We kunnen ons niet permitteren stil te staan. Trends, technieken, design, kleur en het gebruik van materialen zijn in een dynamische beweging. Veel nieuwe richtingen ontstaan: het is een ideale tijd voor de creatieve bloemsierkunstenaar. Nederland ontwikkelt nog steeds vele trends. De Nederlandse bloemsierkunst is gebaseerd op een goede opleidingsbasis. Het hoogst haalbare is het Internationaal gewaardeerde meesterdiploma, (Dutch Master in Flower Art) of ‘Erkend bloemsierkunstenaar’ (proeve). De SOB neemt examens af. De VBW/SOB doen dit sinds 1926.

In Nederland is de bloemsierkunst vanaf 1960 in een stroomversnelling gekomen. Na de Floriade in Rotterdam in 1960 (de grote internationale wereldbloemententoonstelling) brak een nieuw tijdperk aan. Kreten als rechthoekstijl, lineair, parallel en vegetatief deden hun intrede. Vormgevende elementen; ritme, structuur, beweging e.d. groeiden zelfs uit tot creatieve kunstwerken. Dit heeft geleid tot een enorm rijkdom aan creatieve en technische bloemschikmogelijkheden. De opleidingen spelen goed in op deze kunstzinnige ontwikkeling door een meesteropleiding te verzorgen. De SOB geeft samen met de opleidingen een stimulans naar de erkenning als kunstvorm.

Er zijn vele stijlen uit het verleden te onderkennen zoals de Biedermeier, de millefleur, de eenzijdige schikwijzen, kransen, guirlandes en handgebonden boeketten. Open elegante vormgeving werd populair en tevens de meer avant-garde vormen. Een belangrijke invloed heeft het door Smithers ontwikkelen van Oasis steekschuim en de toevloed aan nieuwe hulpmaterialen. Creatieve designers ontwikkelen nieuwigheden als floral objects en verrassende stijlexperimenten.

Variatie aan stijlen

Een grote variatie aan stijlen en creatieve varianten is heel gewoon in Nederland. We moeten dan wel naar de betere bloemist of naar een demonstratie of tentoonstelling gaan. De meeste bloemisten volgen nieuwe trends, stijlen en technieken niet of onvoldoende. Door de nieuwe technieken als lijmen, binden, stapelen, weven, framing en dergelijke kunnen heel verrassende eigentijdse bloemwerken ontstaan. Essentieel is de toepassing van technieken, design elementen als vorm en kleur, symbolen, thema’s en de toepassing van attributen of accessoires. Een goed gevoel voor het interieur, trends en mode is heel belangrijk om goed in te spelen op actuele ontwikkelingen. Het bloemwerk is pas mooi als het optimaal functioneert in een setting.

Nederlandse bloemsierkunstenaars trekken al vele jaren over de aardbol om hun kunsten en kennis te delen. Door de nieuwe reeks van opleidingen van de SOB zal de Nederlandse bloemsierkunst zich Internationaal verder ontwikkelen. Steeds meer scholen en landen willen een Nederlands vakdiploma behalen, met als ultieme niveau het meesterdiploma.

Terug naar overzicht